Jak poradzić sobie z traumą po stracie ukochanej osoby

Jak poradzić sobie z traumą po stracie ukochanej osoby

Żałoba po stracie, to stan smutku, żalu, cierpienia i bólu związanego ze śmiercią bliskiej osoby. Choć śmierć, jest naturalnym etapem ludzkiej egzystencji i towarzyszy nam od początku, wciąż trudno się z nią pogodzić. Bardzo ważnym czynnikiem, pomagającym przejść przez wszystkie etapy żałoby, jest czas. Zwykle, potrzeba co najmniej roku, by na nowo zacząć porządkować swoje życie i ruszyć do przodu.

Fazy żałoby

Każda osoba, która utraciła kogoś bliskiego, może przeżywać etapy żałoby nieco inaczej i niekoniecznie w takiej samej kolejności. Zdarza się również, że niektórzy, wracają do przeżytej już fazy. Niezależnie od tego, warto wiedzieć, jak zmienia się stan człowieka, wraz z upływem czasu.

Faza I – szok
Pojawia się niezależnie, czy byłeś na to przygotowany, czy też śmierć nastąpiła nagle. Szok pojawia się praktycznie zawsze i zwykle, połączony jest z niedowierzaniem.

Faza II – gniew i bunt
Wynika to z faktu, że taka sytuacja w ogóle nastąpiła, a ty musisz cierpieć i dodatkowo zupełnie sobie z tym wszystkim nie radzisz. To, co czujesz, to normalna reakcja twojego organizmu, bo w tym, co się stało, nie znajdujesz żadnej logiki.

Faza III – targowanie
Z jednej strony, chcesz się pogodzić z tym, co się stało, a z drugiej nie potrafisz. Zmagasz się ze sobą i targujesz, próbując w całej sytuacji, znaleźć trochę stabilizacji.

Faza IV – depresja
To nie stan chorobowy, a wynikający z żałoby. Załamaniu po stracie ukochanej osoby, zaczynają towarzyszyć objawy fizjologiczne. Zwykle, przybierają postać problemów ze snem, bólu żołądka i ścisku w gardle, blokującym jedzenie.

Faza V – akceptacja
Z myślą o tym, że czas iść do przodu i będąc bardziej niż na początku, świadomym tego, co się stało, zaczynasz na nowo organizować swoje życie i adaptować się do nowej sytuacji.

Wszystkie fazy żałoby są bardzo ważne, a przejście ich, pomoże ci zrozumieć, co tak naprawdę odczuwasz. Żałoba to nic innego, jak czas konfrontacji z twoimi emocjami. Jeśli będziesz tego unikać, nie uda ci się później, uporządkować na nowo swojego życia.

Jak, pomimo bólu, poradzić sobie ze stratą?

Niezależnie od tego, jak duży jest twój ból, wiedz, że to stan naturalny i nie ma powodu, by z nim walczyć. Potrzebny jest przede wszystkim czas oraz wsparcie bliskich ci osób, ponieważ dla jednego człowieka, to zawsze będzie za dużo. Bardzo trudno jest sobie poradzić z pustką, której niczym nie da się zapełnić.
Pamiętaj jednak, by nie przeciągać żałoby w nieskończoność. Im szybciej wrócisz do swoich spraw i zajmiesz się tym, co tu i teraz, tym łatwiej będzie ci stanąć na nogi.
Choć myśl o stracie, mimo upływu czasu, wciąż będzie ci towarzyszyć, stanie się ona łatwiejsza do zniesienia.
Gdybyś jednak wciąż sobie nie radził, a wsparcie bliskich okazało się niewystarczające, pomyśl o wizycie u psychologa. Pomoże ci on przepracować emocje, wynikające z traumy i ruszyć naprzód.