Nadmiar obowiązków w pracy – jak sobie z nim poradzić

Nadmiar obowiązków w pracy – jak sobie z nim poradzić

Nadmiar obowiązków w pracy to zjawisko coraz bardziej powszechne. Brak pracowników, redukcja etatów, łączenie stanowisk to tylko niektóre przyczyny tej sytuacji. Choć wydaje się, że to rozwiązanie jest korzystne dla pracodawcy, to w perspektywie czasu wygląda to zupełnie inaczej.
Do czego może doprowadzić nadmiar zadań i obowiązków, jakie narzuca ci pracodawca oraz w jaki sposób możesz zminimalizować skutki takich działań?

Do czego może doprowadzić nadmiar obowiązków w pracy?

Zbyt wiele obowiązków narzucanych ci przez szefa i wyższych rangą współpracowników, nigdy nie pozostaje bez wpływu na twoją psychikę i ciało. Jeśli zignorujesz sygnały ostrzegawcze, które dają ci znać, że to wszystko zmierza w złym kierunku, w końcu dojdzie do przekroczenia punktu krytycznego. Twoje ciało i umysł ma swoje ograniczenia i nie możesz ich lekceważyć, doprowadzając przekroczenia punktu krytycznego. Gdy tak się stanie, dochodzi do przeciążenia ilościowego i jakościowego.

Przeciążenie ilościowe

Tego rodzaju przeciążenie występuje najczęściej. Możesz czuć się przytłoczony, kiedy:

  • otrzymujesz zbyt dużo zadań w stosunku do czasu na ich wykonanie,
  • musisz pracować po godzinach, a nawet zabierać pracę do domu,
  • wymagana jest od ciebie dyspozycyjność przez 24 godziny na dobę,
  • pracujesz w coraz większym stresie,
  • ze względu na ciągły pośpiech nie jesteś w stanie zadbać o wysoką jakość wykonywanych zadań,
  • musisz przejmować dodatkowe obowiązki zwolnionych pracowników,
  • nie otrzymujesz wynagrodzenia adekwatnego do ilości wkładanej pracy i czasu.

Możliwe, że mógłbyś dodać tu jeszcze wiele przejawów przeciążenia obowiązkami zawodowymi, które źle wpływają na twoje samopoczucie, zdrowie i relacje z bliskimi.
Zmęczenie fizyczne, apatia, rozdrażnienie i coraz częstsze oznaki wypalenia zawodowego to tylko niektóre oznaki tej niezdrowej sytuacji. Jeśli w porę jej nie zaradzisz, może się skończyć zawałem, a w skrajnych przypadkach nawet śmiercią.

Przeciążenie jakościowe

Nadmiar obowiązków w pracy to jedno, ale może też dochodzić do zlecania ci zadań, co do których nie masz wystarczających kompetencji. Gdy kierownictwo jest głuche na twoje protesty, tego rodzaju obowiązki, z których jesteś rozliczany, mogą rodzić coraz większy stres. Podobnie dzieje się w przypadku otrzymania niejasnego zakresu obowiązków. Zbyt wiele ogólników sprawia, że nie czujesz się pewnie i nigdy nie wiesz, czego inni będą od ciebie wymagali i za co tak naprawdę odpowiadasz w firmie.

Kobieta przed laptopem. Nadmiar obowiązków w pracy - jak sobie z nim poradzić

Jeszcze innym rodzajem przeciążenia jakościowego jest to, które wynika z zajmowanego stanowiska kierowniczego. Gdy masz pod sobą wiele działów i musisz ogarnąć wiele różnych tematów oraz podejmować decyzje, które związane są z finansami firmy i jej działalnością na kilka najbliższych lat, możesz czuć się przytłoczony i zestresowany.
Przeciążenie jakościowe dotyka głównie osób, które w pracy są niedoinformowane lub nie mają wystarczających kompetencji i kwalifikacji do wykonywania zleconych im zadań, co powoduje u nich zbyt duży wysiłek umysłowy.

Nadmiar obowiązków w pracy – co możesz z tym zrobić

Zanim zaczniesz zastanawiać się na rozwiązaniem, przyjrzyj się z dystansu swojej pracy. Znajdź prawdziwą przyczynę przeciążenia związanymi z nią obowiązkami. Sytuacji i zdarzeń w twojej pracy, które mogą powodować twój dyskomfort oraz stres i lęk, może być wiele. Sprawdź, na ile jesteś w stanie sam ograniczyć ilość przyjmowanych na siebie obowiązków. Czasem wystarczy, że poznasz i zastosujesz kilka technik asertywnej komunikacji, a od razu zrobi się nieco luźniej w twoim grafiku.
Gdyby jednak okazało się, że zadań wcale nie ubywa, rozważ zgłoszenie tego przełożonemu. Zwróć uwagę na to, iż nadmiar obowiązków w pracy wpłynie negatywnie na jakość ich realizacji. To zaś nie przysłuży się firmie. Gdy kolejne zadanie wyląduje na twoim biurku, zapytaj poważnie które z powierzonych ci wcześniej równie pilnych zadań masz odłożyć na później. Nie chcesz bowiem sam podejmować decyzji, która może przynieść straty firmie.

W sytuacji, gdy cięte są etaty, a ilość pracy nie zmniejsza się, może być trudno radykalnie zmniejszyć ilość obowiązków. Nie próbuj jednak za wszelką cenę radzić sobie z tym sam. W trakcie rozmowy z przełożonym pokaż, że jesteś świadom odpowiedzialności jaka na tobie spoczywa. Daj do zrozumienia, że chcesz jak najlepiej wywiązać się ze zobowiązań. Spróbuj przedstawić kilka możliwych rozwiązań problemu, dzięki czemu potwierdzisz, że dbasz o firmę i zależy ci na jej dobru.