Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne — w czym dokładnie może ci pomóc

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne — w czym dokładnie może ci pomóc

Jesteśmy całością. Trudno oddzielić ciało fizyczne od umysłu. Zarówno twoje myśli i uczucia wpływają na ciało, jak i odwrotnie. Przykładem tego są osoby cierpiące na depresję. Nie mają siły wstać z łóżka i zadbać o siebie, wykonać prostych czynności domowych, nie mówiąc już o pójściu do pracy. Dlatego w dbaniu o siebie tak ważne jest działanie holistyczne, ukierunkowane na całe ciało. Jak duży jest wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne? Skąd czerpać motywację do ćwiczeń?

Jak reaguje twoje ciało na aktywność fizyczną?

Jeśli preferujesz siedzący tryb życia i jednocześnie doświadczasz stanów zniechęcenia, smutku, poczucia bezsensu i rezygnacji, może czas na ruszenie z miejsca. Na ruch nigdy nie jest za późno. Już teraz możesz przerwać czytanie i wykonać kilka prostych ćwiczeń. Zwiększą one twoje ciśnienie i wzbogacą ciało o dodatkową porcję tlenu. Co dokładnie dzieje się w twoim ciele w trakcie ćwiczeń fizycznych?

Efektywniej pracują płuca, a twój organizm jest lepiej dotleniony. Niezależenie, czy biegasz, czy tylko szybciej spacerujesz, już po krótkiej chwili zauważysz, że twój oddech przyspiesza i się pogłębia. Rośnie zapotrzebowanie na tlen, czego skutkiem jest większe natlenowanie krwi. Twoje serce lubi ruch. Staje się dzięki niemu wydajniejsze, sprawniejsze i zdrowsze. Z czasem obniży się też twoje tętno spoczynkowe i ciśnienie krwi. Co ważne szczególnie dla twoich emocji, aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na rozrastanie się sieci włosowatych naczyń krwionośnych. To nimi tlen wędruje do tkanek, w tym do układu nerwowego i mózgu. Lepiej wykorzystywana jest glukoza, rozwijają się nowe komórki mózgowe i wyzwalają neuroprzekaźniki, które mają duże znaczenie, gdy chodzi o kontrolowanie twojego nastroju.

Co, jednak jeśli nie chce ci się ćwiczyć i wolisz siedzący tryb życia?

Mężczyzna ćwiczy w domu na macie. Wpływ aktywności na zdrowie psychiczne

Nie czekaj na motywację — zacznij bez niej

Jak wynika z praktyki wielu osób, również tych, którzy na co dzień zajmują się działaniem twórczym, gdyby czekali na wenę, niewiele by stworzyli. Podobnie jest w przypadku sportowców, którzy nierzadko codziennie przeznaczają kilka godzin na trening. Nie zawsze mają ochotę wyjść z ciepłego łóżka i wskoczyć w sportowy strój, ale robią to.

Z motywacją jest ten problem, że ona nie zawsze jest przekonana, czy ty naprawdę chcesz robić to, co akurat postawiłeś sobie za cel. Jakby czekała na twój ruch, by dopiero wtedy do ciebie dołączyć. To dobra wiadomość, ponieważ teraz nie musisz czekać na zapał do ćwiczeń, czy wyjścia na dłuższy spacer. Wystarczy, że bez entuzjazmu zaczniesz i wytrwasz kilka pierwszych minut. Niemal w każdej tego typu sytuacji zaczyna dziać się magia. Z każdą minutą chce ci się coraz bardziej i już nie myślisz, by wrócić na wygodny fotel, czy kanapę. Przyspiesza twój oddech, krew szybciej krąży w żyłach, a serce bije w równym, szybszym tempie. Aby wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne był naprawdę odczuwalny, nie musisz czekać na motywację lub brać udział w zajęciach z trenerem personalnym, który zagrzewać cię będzie do ćwiczeń. Wystarczy, że zaczniesz i zrobisz pierwszy krok, a reszta potoczy się niemal sama.

Nawet jeśli nie zawsze poczujesz radość z ćwiczeń, czy zapał do zwiększenia intensywności, to i tak warto rzucać wyzwanie motywacji i prowokować ją do włączenia się w twoje działania. Niezależnie, czy będzie to aktywność fizyczna, czy nauka do egzaminu.

Jaki dokładnie jest wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne?

Same ćwiczenia fizyczne nie sprawią, że twoje problemy znikną, a w pracy dostaniesz podwyżkę. Choć niewykluczone, że pomogą ci one znaleźć rozwiązania, których szukasz od dawna i wpaść na pomysły, które przyczynią się do twojego awansu. Lepiej dotleniony mózg jest też wydajniejszy i bardziej twórczy. Oderwanie się od codziennych, monotonnych czynności i spraw, które coraz bardziej cię przytłaczają, jest jak zrobienie miejsca na zabałaganionym biurku.

Trening fizyczny wpływa na obniżenie poziomu stresu i podatności na stany lękowe, czy też reakcje nerwicowe. Regularne ćwiczenia poprawiają twoją pamięć i produktywność. Rośnie poczucie wewnętrznej siły, co pozytywnie wpływa na przekonanie, że poradzisz sobie ze wszystkim, co pojawia się w twoim życiu. Poza tym po ćwiczeniach w ciągu dnia masz dużo większe szanse na lepszy, nocny odpoczynek. A to, jak wiadomo, ma ogromny wpływ na system nerwowy i równowagę w całym organizmie. Wyspany i wypoczęty masz w sobie dużo więcej sił psychicznych do stawienia czoła wyzwaniom niż po nieprzespanej nocy.

Aby odczuć wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne, nie musisz od razu zapisywać się na siłownię, czy basen. Choć nic nie stoi na przeszkodzie, byś to zrobił. Jednak na początek wystarczy regularny, dłuższy spacer lub Nordic Walking. W zależności od tego, jaka forma aktywności odpowiada ci najbardziej, taką z przyjemnością zacznij wykonywać. I pamiętaj, że nie musisz czekać na motywację. Ona zjawi się w swoim czasie. Nawet gdy się spóźnia, ty nie rezygnuj, tylko działaj.